Romanie roz…Romanie…

Acum doua zile m-am intalnit cu un grup de studenti Erasmus ce au venit la noi la universitate. Noi, cei care a fost cu bursa in strainatate si tanjin dupa viata plina de petreceri si lucruri pozitive, ne-am oferit voluntari intr-o serie de activitati ce ii implicau pe noii Erasmusi.
Prima activitate: un tur al orasului Iasi la pas. Incepem din fata Gaudeamus. Ne oprim la Balena, le ziceam ca aici este cea mai ieftina cafea. La cantina, mancarea este ideala si cea, cea mai ieftina din oras, pe placul oricarui student. Facem o poza in grup ce cei doi lei la Universitate. Multa lume Erasmus, din generatii diferite, zambete…totul perfect. Un coleg zice doua cuvinte de cladire si mergem mai departe.
La Parcul Voievozilor. Un italian citeste stalcit numele voievozilor. Noi il incurajam si ii zicem ca are un accent destul de bun. Se termina frumosul Copou.
In piata Unirii un alt italian, intr-o engleza gesticulata, ma intreaba de unde poate cumpara marijuana. Ii zic ca eu nu am nici un prieten care fumeaza si oricum pe aici pe la noi e mai scumpa decat la ei. In faimoasa noastra Piata a Unirii, erasmusii se tem ca porumbeii sa nu faca caca in capul lor. Le explicam ca daca li se intampla acest lucru vor avea noroc.
Eu ma intalnesc cu o colega. In acest timp, Erasmusii pleaca incantati spre Moldova Mall. Colega imi povesteste la rugamintile mele de bursa Leornardo si mai vorbim de ceea ce ni s-a intamplat in vietile noatre de cand nu ne-am mai vazut.
Erasmusii ajung la Moldova. Mananca. Eu ma invart sa cumpar doar o felicitare. Ma intalnesc iar cu ei. Romanii imi zic ca Erasmusii straini cred ca preturile de la noi sunt cam maricele pentru buzunarul lor de student. Si de aici Romania ROZ in care au venit sa studieze incepe sa devina gri.
Din marele grup am mai ramas doar cativa. Sa mergem la marele Mall, cica atractie turistica. Auzi..atractie turistica. Patetic. Si iaca ne indreptam spre Tudor. O fata din Spania imi zice ca aici nu sunt tigani asa cum a auzit ea, ca nu este adevarat nimic. Inima mea mi se umple de bucurie. Am spart un mit. Nici 10 minute nu trec de la marea mea fericire, ca un copilas tigan, cersetor, cu tupeu, cere sticla cu apa fetei. Ea se sperie, eu ii zic cateva in romana sa il alung. El insista, agresiv. Tot grupul a ramas gura casca. Si eu, care crezusem ca fusese distrus mitul tiganilor din Romania, ii venea sa intru in pamant. Imi cer scuze, desi nu aveau nici un rost.
Ajungem la marele Mall. Ceilalti romani pleaca. Eu raman cu gandul sa cumpar un cadou mamei mele. Intr-un final dupa vizita la muzeul Mall, ne regasim toti. Mergem la casa de bilete. Apar din nou doi copilasi tigani. Unul zice ca este ziua lui. Cere bani insistent, apoi un balon. O frantuzoiaca intelege tot ce zice copilul si imi zice. Un spaniol ii da un balon si pleaca.
In statie, in fata la T17, pe o scara la banca Transilvania, sta o tiganca. Cu fusta. Erasmusii o privesc ca pe ceva inedit. Probabil in mintea lor isi amintesc ca Romania este o tara unde se gasesc multi tigani cersetori.
Nu sunt rasista, chiar mi-as dori sa intalnesc o persoana de etnie rroma care sa ma convinga ca prejudecatile despre ei nu isi au nici un rost. Si pentru a putea sustine si cu mai multa convingere ca ei, tiganii, sunt oameni ca oricare altii.
Pana atunci, in acea zi, Romania roz pe care mi-as fi dorit sa o prezint a devenit o Romania gri.

3 gânduri despre „Romanie roz…Romanie…

  1. Ma mir cum de te`ai gandit ca avem o Romanie roz. In general miturile pe care le stiu strainii despre noi sunt reale. Desi noi ne opunem si spunem ca este mai mult decat fals, ne dam seama de realitate abia cand avem parte de o situatie precum cea de care ai avut tu parte. Traim intr`o Romanie gri si trebuie sa ne impacam cu asta. Nu suna bine stiu. Ar trebui sa spun ca ar trebuim sa facem mai multe pentru a face o Romanie roz, dar eu spun ca daca acceptam realitatea asa cum este ea, atunci poate in timp vom reusi sa o si schimbam

  2. 1. Pentru ei Romania Roz inseamna preturi mici si femei usoare. Si doar daca le strici impresia asta, va deveni o Romanie Gri.

    2. Stiu eu un reprezentant al etniei romme care nu e asa: Madalin Voicu. Politician si om de cultura, cu vreo cateva facultati la activ.(oricum sunt de parere ca majoritatea dintre rommi nu sunt asa, ci invers)

    3.Strainii au impresia ca Romania=Tigani. Au avut un soc niste prieteni londonezi cand au aflat ca nici macar nu reprezinta cea mai numeroasa minoritate(aceea ar fi minoritatea maghiara), ci reprezinta doar 2,5% din populatia Romaniei. Ok, o sa recunosc ca multi dintre ei nu au acte, dar sa zicem ca ajungem la 5%, sau 10% daca ii luam pe toti,si tot nu ajung sa reprezinte Romania in totalitate, asa cum cred ei!

    Va recomand sa utilizati acest procent de 2,5% ca sa le mai dati peste nas cand tind sa ne creeze popor de tigani.

Lasă un răspuns

Blog la WordPress.com.Tema: Esquire de Matthew Buchanan.

