Ce mai faci?

Aceasta este intrebarea care mi-a marcat viata. Imediat dupa: Salut, aproape din inertie intrebi: ” Ce faci?”. Ca te intereseaza, ca nu te intereseaza cum  ii merge persoanei careia i-ai adresat intrebarea se pare ca pe nimeni nu doare gura sa spuna cuvintele magice. Nu te astepti sa primesti un raspuns sofisticat, de fapt nici nu cred ca astepti sa primesti raspuns. Pana la urma este o intrebare inclusa automat intr-un salut. O data ma saluta cineva si mie se pare ca imi mai zice ceva, iar eu zic: Bine. Si imi zice ca nu m-a intrebat ce fac.  Era un vecin. Noroc ca pe scara unde locuiesc eu nu lumina este difuza, aproape inexistenta, sa nu imi fi vazut fata vecinul: imi venea sa intru in pamant de rusine.

Daca aceasta este intrebarea clasica iata si raspunsul patetic: Bine.  Daca cineva imi raspunde astfel este ca si cum m-ar jigni, ca de fapt nu vrea sa vorbeasca cu mine, si ca acest cuvant  este unul care o scoate dintr-o situatie neplacuta. Voua de cate ori vi s-a intamplat sa spuneti: Bine si de fapt sa va fie Rau? Dar sa raspunzi Rau parca nu suna in regula. Si orice raspuns, altul decat Bine, aduce dupa sine si alte intrebari ” indiscrete”.

Cateodata am probleme de socializare cu unele persoane si dupa tipicul salut trebuie sa ma zici altceva. Si intrebi si tu: Ce mai faci? ca sa spargi gheata. Daca mi se raspunde Bine nu stiu ce sa mai intreb, raman blocata, e ca si cum as deranja. Eu pun intrebarea asta sa aflu chiar sa aflu ce face persoana in momentul ala, astept macar un raspuns de tipul: MATUR.

Aveam o colega pe care atunci cand o sunam ziceam mereu urmatoarea poezie: „Buna ziua. Sunt Adina. Ce mai faci?” De cele mai multe ori raspundea ea, cred ca si de asta spuneam discursul asta. Ea, prompta, zicea mereu: Bine. O data, raspunde mama ei. Si zice: MATUR.  Am avut o  revelatie. Cat de inutila poate sa fie intrebarea: CE FACI? mai ales daca ti se raspunde : BINE.

Mi s-a intamplat cu un amic sa pun nemiloasa intrebare si imi raspunde in intervalul de 1 ora niste banalitati. Un fel de BINE mascat, dar bine mascat. La un moment dat, aproape suparat pe mine, indignat ca il sacai cu aceeasi intrebare spune: Intr-o singura ora mi-ai pus de  5 ori aceeasi intrebare!!! Eu: Dar de fiecare data ai spus Bine, dar intr-o alta maniera. Si pe mine chiar ma intereseaza cum o mai duci. Discutia a generat de la o banala intrebare : CE FACI? la  controversata intrebare: CE MAI FACI?

Eu lupt contra intrebarii Ce mai faci ?(pusa in mod inutil)si mai ales a raspunsului BINE. Acum vedeti cum lupta altii:

5 gânduri despre „Ce mai faci?

  1. Bine in general. Acum citesc cu placere blogul tau.

    Raspunsul tine cont de frecventa intrebarii. Astfel in cazul tau ,cum nu am vorbit de vreo doi ani, incerc sa iti ofer un raspuns pe o perioada mare de timp si unul legat de activitatea mea curenta.

    Mai tine cont, raspunsul, si de persoana care intreaba. Multi folosesc intrebarea pentru a cere ceva si raspunsul nu are nicio valoare pentru ei. Mai putini intreaba pentru a propune ceva si asteapta raspuns cu activitatea curenta. Cei mai putini intreaba cu drag:) si amandoua raspunsuri sunt necesare.

    gata!

  2. am auzit la radio o interventie de 5 min pe tema asta, mi-a placut, am vrut sa citesc ceva mai detaliat si asa am ajuns la tine pe blog. am citit si mi-a placut 🙂

    Altfel, bine :-)), multumesc de intrebare. Dar tu, esti bine ?

Lasă un răspuns

Blog la WordPress.com.Tema: Esquire de Matthew Buchanan.

