Cunostinte si relatii


Am auzit sintagma aceasta de multe ori in cele mai diverse contexte (in familia mea, la munca, in magazine, pe strada, la petreceri). Cei mai multi se plang in felul urmator: ” daca nu ai relatii si cunostinte nu poti face nimic in zilele noastre”. Adevar in fraza asta trebuie sa existe, insa cum se face ca o spun numai o anumita categorie de oameni? Nu vreau sa jignesc pe nimeni si sa trezesc controverse, insa am observat ca exista un profil al omului ce spune aceasta fraza: de obicei este tanar, iar daca nu este tanar cu siguranta nu este un om prea social.

Nu iese prea des la bere cu prietenii, nu isi invita colegii de munca la o dusca mica sau daca este o doamna sau domnisoara cu siguranta este retrasa. De cele mai multe ori a refuzat sa se implice in actiuni ce pareau a fi voluntare si fara prea mult castig. Nu prea a ajutat pe cei din jur atunci cand i s-a cerut sub pretextul:” nu am timp, nu am bani, nu stiu, imi e frica si motive probabil mai sunt”.

In acest profil se mai incadreaza si cei ce nu reusesc sa obtina un anumit lucru si se simt frustrati. Si ii condamna pe cei ce au relatii si cunostinte. De parca cei din urma ar fi vinovati ca unii nu stiu sa pastreze legaturile, sa isi faca prieteni si sa socializeze.

In cazul celor tineri ma amuza ca ei sustin simpla idee ca nu au cunostinte doar pentru ca sunt tineri. Pe undeva este si un sambure de adevar. Insa relatiile si cunostintele nu se fac incepand cu varsta de 25 de ani. Incep sa se creeze atunci cand incepi sa mergi la gradinita. Da, poate suna ciudat…insa eu inca mai pastrez legatura cu oameni din gradinita. De unii chiar am uitat cum ii cheama…insa daca ii recunosc pe strada ii salut.

Nu condam chiar deloc acest sistem al cunostintelor si relatiilor. Este unul dintre cele mai puternice sisteme de cand e lumea si pamantul. Am auzit-o pe mama mea mereu: ‘Uite ca nu l-a dat afara pentru ca e cunostinta nu stiu cui inginer”. Insa tot pe tema asta un coleg de munca imi zicea:” Stii ca cutare a fost adus de cutare in firma?Stii ca cutare e ruda lui cutare in firma. Eu recunosc acest sistem al cunostintelor si relatiilor. Insa nu vine cunostinta si relatia sa munceasca pentru tine.”

In Occident 70% din job-uri sunt obtinute de catre candidati pe baza unor recomandari din interiorul companiilor. Marile corporatii pe site-urile de recrutare au in chestionare si intrebarea: Cunosti pe cineva din interiorul firmei? Cu siguranta acel cineva din corporatie va spune angajatorului mult mai multe despre tine decat scrie in CV-ul tau.
Deci, acest sistem nu este unul inventat de romani si nu functioneaza numai pe plaiurile noastre . Nici vorba.
Asa ca pana una alta ma duc la o bere. Doar e duminica…cea mai potrivita zi de facut si pastrat relatii si cunostinte.

2 gânduri despre „Cunostinte si relatii

  1. Foarte buna abordarea ta..si eu sustin „networking”-ul, relatiile, recomandarile- pe principiul ca stii macar cu cine ai de-a face – un singur aspect nu-mi este pe plac in toata ecuatia cu „pilele si relatiile”- momentul in care individul „promovat” da dovata de o incompetenta nesimtita afectand restul colectivului. Asa ca…ai gija cu cine te duci la baut :P. Nice blog by the way!

Lasă un răspuns

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.Tema: Esquire de Matthew Buchanan.

